Chiptuning og mere luft i bildækkene kan spare brændstof

Chiptuning og mere luft i bildækkene kan spare brændstof
Chiptuning og forøget lufttryk i dæk giver bedre brændstoføkonomi
Chiptuning og forøget lufttryk i dæk giver en forbedre brændstoføkonomi

Med chiptuning af en bil, kan der spares en del i benzin eller diesel. Derudover, vil bilens accelerationsevne blive betydeligt bedre. En god accelerationsevne kan måske lyde som en luksus for en af os, der bare synes en bil skal kunne køre sikkert fra punkt A til B. En god accelerationsevne har dog betydning for sikkerhed i svære situationer. Derudover skulle det også øge køreglæden.

Hvorfor er bilerne så ikke tunet fra fabrikken af? Ja, det tror jeg har noget at gøre med at det er en eftertuning. En chiptuning af bil skulle nemlig også kunne give mere udledning af støj og forurening. Så vidt jeg forstår det, er det også vigtigt at tuningen bliver foretaget af fagfolk, da det vist godt kan skade bilen ellers. Jeg har ikke forstand på det. Der er dog værksteder og firmaer, der udelukkende beskæftiger sig med chiptuning, så det er vejen at gå.  Jeg fandt et ældre firma i Aalborg, der fokuserer på chiptuning: SanCo.

Det er også muligt at tune bilen selv vha en slags “plug and play” tuningsboks. En sådan er lavet, så det er nemmere for ikke-mekanikere og ikke-bilteknikere selv at sætte den op – med en tilhørende vejledning. Tysk kvalitet kan købes på webshoppen Chiptuning-direct.dk.

En nemmere måde at spare brændstof – som jo kan kombineres med tuning, er at sikre at bildæk har mindst det anbefalede lufttryk. Jeg har hørt det kan blive endnu bedre hvis det er lidt mere – men hæng mig ikke op på det. Desuden er jeg langt fra automekaniker – eller har forstand på hvad der skal til for at få en bil igennem syn.

Udover chiptuning og mere luft i bildækkene, kan du selvfølgelig også arrangere samkørsel med andre. Det skrev jeg om på et tidligere tidspunkt. Dette er gjort lettere med websites, der gør det lettere at finde samkørsel. Mon ikke også du kan tale om mulighederne med en kollega – eller endda finde både fremmede eller bekendte du kan arrangere samkørsel med. Hvis I deles om omkostninger ved kørselen er der en del at spare. Når I udregner hvad passagererne skal betale, så husk at det ikke kun er prisen på benzin eller diesel, der skal indregnes – men den faktiske pris det overhovedet koster at køre rundt i en bil. Der er jo vægtafgifter, forsikring, anskaffelse og afgifter til dette – samt slid og lynhurtigt værditab på en bil.

 
54