Lysterapi til de mørke tider

Lysterapi til de mørke tider

Jeg hører selv til en af dem, der mister noget af min energi i vinterhalvåret. Det må skyldes at jeg får mindre sollys – og dermed selv producerer mindre serotonin. Ved at arbejde indendørs fra morgen til aften, er det begrænset hvor meget sollys man får.

Helt slemt er det selvfølgelig, hvis der ikke kommer sollys ind på arbejdspladsen. Det kan hjælpe at arbejde ved et vindue, hvor det naturlige lys kommer ind, og at komme ud på en frisk løbetur i dagtimerne, hvis arbejdet er frit nok til det.

Jeg sidder selv og arbejder ved en computerskærm dagligt, og har nogengange en lysterapi-lampe tændt til at kvikke mig op.

Kæmpe udvalg af lysterapi-lamper

Det er dog ikke alle, der har mulighed for lige at installere egen lysterapilampe ved sin kontorplads, da mange ofte skal bevæge sig mere rundt i dagligdagen og på arbejdspladsen. Her kan det så være idéelt med en mere kortvarig og intens lysterapi med solopgangssimulator.

Lysterapi i form af kunstigt sollys er – i hvert fald i mine øjne – en god løsning. Noget, der virkeligt kan hjælpe også, er at sørge for at have mørklægningsgardiner i soveværelset – og sørge for at der absolut intet lys er om natten. Alene en vågelygte eller lidt lys fra stjerner, måne og gadelygter kan skade nattesøvnen. Så sørg for at der er kulmørkt der hvor du skal sove om natten.

Et andet tip, som jeg tror de færreste er opmærksomme på, er at det er muligt at købe vægmaling, som er ekstra lysreflekterende. Det er lidt dyrere end almindelig maling, men det udnytter lyset i rummet bedre – og kan faktisk på sigt spare dig på elregningen.
Andre tips til en energi i vinterhalvåret:

 
51