Tager du backup? Nu kan du let gøre det online.
Jeg kender en kvinde, der har lavet en superfed madblog. Bloggen var spækket med beskrivelser og flotte unikke billeder af de kunstværker hun havde kreeret i både form af mad og kager. En dag så jeg så på Facebook at hun skrev bloggen var blevet væk. Dvs, der var gået noget galt mht betaling af domænenavn og desværre var der en der havde hijacket navnet. Havde det været et dk-domæne havde der været en chance for måske at få den tilbage via DK-hostmaster.dk, men nu var det et af de internationale endelser, og der skal der lidt større kræfter på spil. Der er eksempelvis også en der har hijacket et domænenavn med mit navn og de vil have en urimeligt høj sum penge for den.
Tilbage til førstnævnte, så havde hun uploadet arbejde i en årrække, men havde vist desværre ikke fået taget backup. Det er ikke første eksempel på jeg ser det ske. Et andet eksempel er en gut jeg kender, der grafisk har lavet en hel superfed visuel identitet til en ny hjemmeside. Han uploadede den til sit webhotel. Hans computer blev dernæst ramt af virus og han mistede alle sine filer. Nu tænkte han jo så at han i det mindste havde filer til den nævnte hjemmeside liggende på sit webhotel. Der var bare lige den detalje at han ikke havde fået betalt for domænenavn. Pågældende webhotel har ikke det man kalder en “midlertidig” URL, hvor han kan tilgå webhotellets filer fra. Den skal tilgåes via hans domænenavn. Derfor kunne han ikke tilgå filerne. Og pågældende webhotel giver heller ikke mulighed for at tilknytte domænenavnet igen. Support ville heller ikke hjælpe ham. Pengene på det “billige webhotel” var dermed også gået tabt, da han ikke kunne bruge det.
Jeg ved at det kan være lidt af en pestilens at tage sikkerhedskopier manuelt til en eksterne harddisk, men jeg er dog nødsaget til at gøre det, da jeg næsten lægger arbejde på computer og net hver dag. Dvs indtil jeg fandt ud af at der findes services på nettet, hvor sikkerhedskopiering foregår automatisk. Nu har jeg en SkyBackup service, der automatisk tager sikkerhedskopier for firmaer til “skyen”, som de kloge kalder det. Jeg tager dog også manuelt sikkerhedskopier til min eksterne harddisk engang imellem – især når jeg har lavet noget for en kunde. Desuden har jeg en del hjemmesider i WordPress, og når der skal opgraderes (det skal der tit), så kan det risikere at gå galt. Det er yderst sjældent det lige går galt for mine sider, da jeg er lidt kritisk med hvilke WordPress themes og plugins jeg bruger. Men dog er det noget nemmere at få rettet op når noget går galt, når man har en backup. Der er i øvrigt også folk der er blevet ramt af virus og malware på deres hjemmesider, og som ikke lige har fået en backup. Her er det ellers virkeligt vigtigt for at kunne komme af med problemerne. Jeg har engang brugt mange timer på at finde og fjerne en firmahjemmesides malware, fordi ejeren synes han havde været smart at oprette en hjemmeside selv, og bare set helt bort fra at tage sikkerhedskopier af den.
Som privatperson bruger jeg også en gratis backup service til billeder og bøger etc. Især hvis jeg eksempelvis lige vil dele et fotoalbum med nogen. Denne service hedder DropBox. Det er superlet at bruge. Du skal blot installere et lille program og følge instruktionerne.